Børnehusets pædagogik
I Børnehuset Kometen arbejder vi med afsæt i dagtilbudsloven og de kommunale retningslinjer for Københavns Kommunes daginstitutioner. Vores pædagogiske praksis tager udgangspunkt i gældende lovgivning, men først og fremmest i børnenes trivsel, udvikling og glæde ved at være i fællesskab med andre.
Et barnesyn baseret på respekt og udvikling
Vi tror på, at alle børn udvikler sig forskelligt og vi tror på, at læring skal tilpasses det enkelte barns behov og forudsætninger. Vores tilgang er båret af et menneskesyn, hvor børn bliver mødt med respekt, anerkendelse og nysgerrighed. Vi støtter børnene i at udvikle deres styrker og kompetencer og hjælper dem i de områder, hvor de har brug for ekstra støtte.
Børn lærer bedst gennem leg, kreativitet, nysgerrighed og relationer, vi søger derfor dagligt at skabe rammer, hvor disse elementer får plads til at udfolde sig. Der skal være rum til at undre sig, eksperimentere og gøre sig erfaringer i trygge omgivelser.
Udvikling, læring og leg
Den nærmeste udviklingszone – Vi tilpasser vores aktiviteter og læringsmiljøer til børnegruppens udviklingsniveau. Med inspiration fra Vygotskijs teori om den nærmeste udviklingszone arbejder vi med at koble ny læring til det, barnet allerede ved og kan. På den måde bliver læring meningsfuld og forankret i barnets egne erfaringer.
Vi arbejder med aldersopdelte grupper i både vuggestuen og børnehaven, hvor aktiviteterne målrettes gruppens behov og udviklingstrin.
Kropslig læring og kreativitet
Vi ved, at børn lærer med hele kroppen. Derfor indgår sanser og bevægelse som en naturlig del af vores pædagogik. Ligeledes ser vi kreativitet som et vigtigt udtryksmiddel et sprog, hvor barnet kan vise følelser og fortællinger uden nødvendigvis at bruge ord. Kreative aktiviteter indgår derfor som en integreret del af vores arbejde med læreplaner og børns udvikling.
Legens betydning
Legen er helt central i børns udvikling både sprogligt, følelsesmæssigt og socialt. Når børn leger, skaber de mening, bearbejder oplevelser, styrker samarbejde og lærer at forstå både sig selv og andre. Legen giver barnet mulighed for at eksperimentere med nye roller, udtrykke følelser og udvikle selvforståelse.
Vi skaber tid, plads og rammer til både børneinitieret og voksenstyret leg. Begge former er vigtige og understøtter børns trivsel og udvikling på hver sin måde.
Leg som pædagogisk praksis
I Børnehuset Kometen arbejder vi aktivt med leg som en bevidst pædagogisk strategi. vi leger i de aldersopdelte grupper, nogle børn vil også opleve at indgå i deciderede legegrupper (hvis et barn eller en gruppe kræver en særlig indsats). I den voksen guidede leg kan vi understøtte fællesskab, relationer og sociale kompetencer. Her får vi som pædagoger indblik i børnenes interesser, udvikling og dynamikker og vi kan bruge legen som afsæt for både læring og trivsel.
Nærvær, faglighed og engagement
Det pædagogiske personale har en afgørende rolle i børns udvikling. Vi støtter, guider og udfordrer børnene både i spontane situationer og i planlagte aktiviteter, der inviterer til fordybelse, nysgerrighed og læring.
Vi arbejder professionelt og engageret med at skabe et stimulerende og trygt læringsmiljø, hvor børnene oplever succes og udvikling. Samtidig er vi bevidste rollemodeller, der med sprog, handlinger og tilstedeværelse viser, hvordan man er en del af et fællesskab.
En naturlig overgang til skole
I Københavns Kommune er der fokus på, at dagtilbud understøtter børns skoleparathed. Vi arbejder med at styrke børnenes koncentration, selvhjulpenhed og sociale kompetencer, så de er godt rustet til skolestarten.
Børn i førskolealderen deltager i en fast førskolegruppe, hvor aktiviteterne er målrettet skoleforberedende temaer. Derudover deltager de løbende i større fællesskaber, så de gradvist vænner sig til nye sociale rammer og strukturer.
Struktur, tryghed og genkendelighed
Vores hverdag er bygget op omkring genkendelige rutiner og faste strukturer, som skaber tryghed for børnene. Vi har daglige samlinger med læringsmæssigt indhold, og børnene inddeles i mindre grupper til aktiviteter, som er tilpasset deres alder og udvikling.
Vi spiser sammen i faste grupper og arbejder kontinuerligt med sociale kompetencer og relationer både i børnegruppen og på tværs.
Pædagogiske værktøjer
Relationsvejen er et centralt pædagogisk værktøj i vores praksis. Det understøtter arbejdet med at skabe trygge, nære og anerkendende relationer mellem voksne og børn. Vi tror på, at læring og udvikling bedst sker i relationer, hvor barnet føler sig set, hørt og forstået.
Relationsvejen hjælper os med at:
- Opbygge stærke relationer til det enkelte barn
- Styrke børnefællesskaber
- Forebygge og håndtere konflikter med ro og respekt
Primærpædagogik
Alle børn indgår i en primær gruppe, grupperne er aldersopdelte og derfor har alle børn også en primærpædagog, der har et særligt ansvar for barnets trivsel og udvikling. Den tætte relation giver tryghed og kontinuitet og skaber et godt grundlag for både barnets hverdag og det pædagogiske samarbejde med jer som forældre.
Ligeværdigt børnesyn
I børnehuset møder vi børnene med et ligeværdigt børnesyn, det betyder at vi møder barnet med respekt og anerkendelse uanset alder, følelser og adfærd. Vi ser barnet som aktiv deltager i egen udvikling og inddrager det i beslutninger og læringsprocesser. Et ligeværdigt børnesyn styrker barnets selvværd og oplevelse af at høre til.
Tryghedscirklen (Circle of Security)
Med inspiration fra Tryghedscirklen støtter vi barnet i at udforske verden og vende tilbage til den trygge voksen, når det har brug for støtte. Vi er opmærksomme på barnets signaler og behov og dermed fungerer vi som stabile voksne, barnet kan læne sig op ad i alle situationer.
Spejling
Gennem spejling viser vi barnet, at dets følelser bliver set og forstået. Vi bruger mimik, kropssprog og ord til at anerkende barnets oplevelser. Spejling støtter barnet i at forstå sig selv og lære at regulere sine følelser, det styrker barnets følelsesmæssige udvikling og relation til andre.
Mangfoldighed og fællesskab
Vi arbejder med at gøre fællesskabet tilgængeligt for alle børn uanset forudsætninger. Forskellighed er en ressource, og vi tilpasser vores tilgang, så alle børn kan deltage meningsfuldt i fællesskabet. Vores pædagogik tager højde for forskellige læringsstile, behov og måder at være barn på.
KIDS – et værktøj til kvalitet og udvikling
I Børnehuset Kometen anvender vi KIDS (Kvalitetsudvikling i Dagtilbud) som et pædagogisk værktøj til at vurdere og udvikle kvaliteten i vores hverdag med børnene.
KIDS hjælper os med at sætte fokus på de fysiske rammer, relationer, læringsmiljøer og den generelle trivsel i huset. Værktøjet bliver brugt både i forbindelse med tilsyn og som en del af vores interne evaluering og refleksion over den pædagogiske praksis.
Når vi fx indretter stuerne og legepladsen, når vi planlægger aktiviteter eller ser på vores samspil med børnene, bruger vi KIDS som et fagligt udgangspunkt. Det sikrer, at vi hele tiden er opmærksomme på, hvordan vores miljø og pædagogik understøtter børns udvikling bedst muligt.
KIDS er et redskab, der styrker vores fælles faglighed og sikrer, at vi kontinuerligt arbejder med at skabe trygge, udviklende og læringsrige omgivelser for alle børn.
Hjerte, faglighed og nærvær
At arbejde med børn kræver mere end faglig viden. Det kræver hjertevarme, livsglæde, humor og nærvær. Vi tror på, at stemningen i huset smitter og derfor er det vigtigt for os, at både børn, forældre og nye kollegaer mærker tryghed, glæde og omsorg, når de træder ind ad døren.